Regulamin organizacyjny ŚDS
REGULAMIN ORGANIZACYJNY ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W CZŁUCHOWIE
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1
- Regulamin organizacyjny, zwany dalej „regulaminem”, określa strukturę organizacyjną oraz zasady funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Człuchowie.
- Ilekroć w dalszych przepisach regulaminu jest mowa o:
- ŚDS – należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy z siedzibą w Człuchowie 77 – 300 przy ul. Szkolnej 3,
- Dyrektorze – należy to rozumieć Dyrektora Środowiskowego Domu Samopomocy w Człuchowie,
- Zespole – należy przez to rozumieć zespół wspierająco-aktywizujący, w skład którego wchodzi Dyrektor ŚDS i pracownicy merytoryczni świadczący usługi w ŚDS.
- 2
Środowiskowy Dom Samopomocy w Człuchowie działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.1876 z późniejszymi zmianami).
- Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 685 ).
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 roku w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. z 2020 r., poz. 249).
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021r. poz. 305 z późniejszymi zmianami).
- Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zmianami).
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 156 ze zmianami).
- Innych aktów prawnych regulujących zadania gminy w zakresie prowadzenia ośrodków wsparcia.
- Przepisów Statutu ŚDS.
- 3
- ŚDS jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną gminy, realizującą zadania z zakresu pomocy społecznej.
- Obszarem działania ŚDS jest Gmina Miejska Człuchów i Gmina Wiejska Człuchów, w ramach podpisanego porozumienia.
- W przypadku posiadania wolnych miejsc możliwe jest przyjmowanie do ŚDS mieszkańców innych gmin pod warunkiem zawarcia stosownych porozumień.
- ŚDS świadczy usługi dla 40 osób zwanych dalej „uczestnikami”.
- ŚDS jest przeznaczony dla osób:
- przewlekle psychicznie chorych – typ A,
- z niepełnosprawnością intelektualną – typ B,
- wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych – typ C.
- ŚDS jest czynny przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godz. 7,00– 15,00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie są prowadzone zajęcia z uczestnikami, a pozostały czas przeznacza się m.in.: na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, uzupełnianie prowadzonej dokumentacji, a także zapewnienie opieki uczestnikom w trakcie dowożenia na zajęcia lub odwożenia po zajęciach.
- Po uzgodnieniu z uczestnikami lub ich opiekunami dopuszcza się możliwość zamknięcia ŚDS na okres nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym, po uprzednim poinformowaniu, z dwutygodniowym wyprzedzeniem, jednostki prowadzącej oraz wydziału właściwego do spraw pomocy społecznej odpowiedniego urzędu wojewódzkiego.
Rozdział II
ZAKRES ZADAŃ
- 4
- Do podstawowych zadań ŚDS należy:
1) podtrzymywanie i rozwijanie u osób z zaburzeniami psychicznymi umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,
2) organizowanie zajęć dostosowanych do stanu zdrowia, sprawności psychofizycznej i szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności,
3) pobudzenie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych,
4) wsparcie terapeutyczne i psychologiczne.
- Dom realizuje swoje zadania poprzez działania wspierająco-aktywizujące, które obejmują:
1) uczestnictwo podopiecznych w organizowanych zajęciach,
2) organizację czasu pobytu z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, możliwości i zainteresowań,
3) integrację ze środowiskiem lokalnym,
4) współpracę z rodzinami i opiekunami uczestników ŚDS.
Rozdział III
ZAKRES ŚWIADCZONYCH USŁUG
- 5
Usługi świadczone przez ŚDS obejmują w szczególności:
1) trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi,
2) trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowania pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury,
3) trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych,
4) poradnictwo psychologiczne,
5) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
6) pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia,
7) niezbędną opiekę podczas pobytu w ŚDS,
8) terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację,
9) możliwość zapewnienia uczestnikom skierowanym na pobyt dzienny spożywania gorącego posiłku w ramach treningu kulinarnego,
10) ŚDS zapewnia, w szczególności uczestnikom z zaburzeniami zachowań lub niepełnosprawnością fizyczną z terenu miasta Człuchów, usługi transportowe polegające na dowożeniu na zajęcia z miejsca zamieszkania lub innego miejsca uzgodnionego z dyrektorem domu i odwiezieniu po zajęciach.
11) inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.
- 6
Usługi świadczone są w formie zajęć grupowych lub indywidualnych.
- 7
- W celu dokumentowania świadczonych usług w ŚDS jest prowadzona dokumentacja zbiorcza oraz indywidualna każdego uczestnika, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 roku w sprawie środowiskowych domów samopomocy.
- Dokumentacja zbiorcza zawiera w szczególności:
- ewidencję uczestników,
- ewidencję obecności uczestników w domu,
- dzienniki dokumentujące pracę pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego,
- ewidencję odbytych spotkań zespołu wspierająco-aktywizującego.
- Dokumentacja indywidualna uczestnika stanowi dokumentację wewnętrzną ŚDS i jest gromadzona do celów realizacji przyjętego dla uczestnika indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego oraz okresowej oceny jego wyników i zawiera:
- kopię decyzji administracyjnej kierującej do ŚDS,
- kopię orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności,
- indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizującego,
- opinie specjalistów,
- notatki pracowników zespołu wspierająco – aktywizującego dotyczące aktywności uczestnika, jego zachowań, motywacji do udziału w zajęciach oraz inne dokumenty mające zastosowanie przy opracowywaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego,
- Prawo do wglądu do dokumentacji ŚDS ma Dyrektor i pracownicy zespołu.
- Dokumentacja indywidualna może być udostępniona uczestnikom lub opiekunom albo, po wyrażeniu przez nich pisemnej zgody, osobom trzecim.
- Prawo wglądu do dokumentacji wewnętrznej Domu przysługuje także osobom lub podmiotom uprawnionym do kontroli ŚDS zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 8
Środowiskowy Dom Samopomocy, w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników, współpracuje w szczególności z:
1) rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi,
2) Ośrodkami Pomocy Społecznej oraz Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
3) Poradnią Zdrowia Psychicznego i innymi zakładami opieki zdrowotnej,
4) Powiatowym Urzędem Pracy,
5) organizacjami pozarządowymi,
6) kościołami i związkami wyznaniowymi,
7) ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno-rozrywkowymi,
8) placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych, w tym: warsztatami terapii zajęciowej, zakładami aktywizacji zawodowej, spółdzielniami socjalnymi, centrami integracji społecznej i klubami integracji społecznej,
9) innymi osobami i podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.
Rozdział IV
WEWNĘTRZNA STRUKTURA ORGANIZACYJNA
- 9
Strukturę organizacyjną ŚDS stanowią:
- Dyrektor.
- Psycholog.
- Pedagog.
- Pracownik socjalny.
- Instruktorzy terapii zajęciowej.
- Asystenci osób niepełnosprawnych.
- Główna Księgowa.
- Pracownik obsługi.
- Inni pracownicy posiadający specjalistyczne kwalifikacje zawodowe, które będą odpowiadały rodzajowi i zakresowi usług świadczonych w ŚDS.
- 10
- Dyrektor ŚDS jest zatrudniany i zwalniany przez Burmistrza Miasta Człuchowa.
- Kompetencje Dyrektora określa Statut oraz pełnomocnictwa udzielone przez Burmistrza Miasta Człuchowa.
- Szczegółowe obowiązki Dyrektora określa zakres czynności, uprawnień i odpowiedzialności ustalony przez Burmistrza Miasta Człuchowa.
- Dyrektor ŚDS odpowiada za opracowanie i realizację dokumentów regulujących pracę ŚDS, tj. regulaminu organizacyjnego, programów działalności odrębnych dla każdego typu domu oraz planów pracy na każdy rok.
- W razie nieobecności Dyrektora ŚDS kieruje wyznaczony przez niego pracownik.
- 11
- W skład Zespołu wchodzą: Dyrektor, psycholog, pedagog, pracownik socjalny, instruktorzy terapii zajęciowej, asystenci osób niepełnosprawnych.
- Do zadań Zespołu należy w szczególności:
- przygotowywanie, realizacja indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego uczestników ŚDS,
- pomoc w przywróceniu równowagi i sprawności psychicznej oraz zapobieganie dezorganizacji funkcjonowania społecznego,
- udzielanie informacji, porad i konsultacji uczestnikom i ich rodzinom,
- opracowywanie okresowej oceny realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego i osiągniętych rezultatów,
- prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych dla uczestników ŚDS polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym,
- angażowanie uczestników w aktywny proces własnego leczenia i przestrzegania zaleceń lekarskich, zaleceń dietetycznych i zdrowego stylu życia,
- promowanie twórczości uczestników ŚDS w środowisku lokalnym,
- prowadzenie dokumentacji pracy Zespołu oraz frekwencji uczestników,
- terminowe realizowanie działań Zespołu, zgodnie z programem działalności ŚDS, rocznym planem prac oraz tygodniowym planem zajęć.
- Pracę Zespołu koordynuje psycholog, a w razie jego nieobecności inny członek Zespołu wyznaczony przez Dyrektora.
- 12
Do zadań psychologa należy:
1) dokonanie diagnozy dotyczącej stanu psychicznego, emocjonalnego oraz poziomu funkcjonowania umysłowego uczestników,
2) zalecanie form oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych personelowi terapeutycznemu w odniesieniu do poszczególnych uczestników,
3) prowadzenie poradnictwa psychologicznego,
4) stałe czuwanie nad respektowaniem potrzeb emocjonalnych, społecznych i poznawczych wszystkich uczestników przez personel ŚDS,
5) prowadzenie treningów funkcjonowania w codziennym życiu, treningów umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, treningów umiejętności spędzania czasu wolnego,
6) uczestnictwo w pracy zespołu wspierająco-aktywizującego,
7) prowadzenie obowiązującej dokumentacji pracowniczej,
8) uczestnictwo w zajęciach organizowanych poza placówką, tj. wycieczki, wyjścia do Biblioteki, Muzeum, Domu Kultury itp.,
9) organizowanie w placówce uroczystości kulturalno-rozrywkowych, tj. dyskoteki, bale, przedstawienia teatralne, uroczystości okazjonalne itp.,
10) inne zadania zlecone przez Dyrektora.
- 13
Do zadań pedagoga należy:
1) dokonanie diagnozy pedagogicznej oraz prowadzenie z uczestnikami terapii pedagogicznej indywidualnej i grupowej,
2) zalecanie form oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych personelowi terapeutycznemu w odniesieniu do poszczególnych uczestników,
3) prowadzenie treningów funkcjonowania w codziennym życiu, treningów umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, treningów umiejętności spędzania czasu wolnego,
4) zaopatrywanie pracowni w materiały niezbędne do wykonywania przez uczestników różnego rodzaju prac,
5) uczestnictwo w pracy zespołu wspierająco-aktywizującego,
6) prowadzenie obowiązującej dokumentacji pracowniczej,
7) uczestnictwo w zajęciach organizowanych poza placówką, tj. wycieczki, wyjścia do Biblioteki, Muzeum, Domu Kultury itp.,
8) organizowanie w placówce uroczystości kulturalno-rozrywkowych, tj. dyskoteki, bale, przedstawienia teatralne, uroczystości okazjonalne itp.,
9) inne zadania zlecone przez Dyrektora.
- 14
Do zadań pracownika socjalnego należy:
1) praca socjalna na rzecz uczestników,
2) poradnictwo socjalne oraz w zakresie prawa rodzinnego i opiekuńczego,
3) prowadzenie treningów funkcjonowania w codziennym życiu, treningów umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, treningów umiejętności spędzania czasu wolnego,
4) zaopatrywanie pracowni w materiały niezbędne do wykonywania przez uczestników różnego rodzaju prac,
5) uczestnictwo w pracy zespołu wspierająco-aktywizującego,
6) prowadzenie obowiązującej dokumentacji pracowniczej,
7) uczestnictwo w zajęciach organizowanych poza placówką, tj. wycieczki, wyjścia do Biblioteki, Muzeum, Domu Kultury itp.,
8) organizowanie w placówce uroczystości kulturalno-rozrywkowych, tj. dyskoteki, bale, przedstawienia teatralne, uroczystości okazjonalne itp.,
9) inne zadania zlecone przez Dyrektora..
- 15
Do zadań instruktorów terapii zajęciowej należy:
1) przygotowanie i organizowanie zajęć mających na celu aktywizację i rehabilitację uczestników,
2) prowadzenie treningów funkcjonowania w codziennym życiu, treningów umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, treningów umiejętności spędzania czasu wolnego,
3) zaopatrywanie pracowni w materiały niezbędne do wykonywania przez uczestników różnego rodzaju prac,
4) prowadzenie zajęć, opieka nad uczestnikami w trakcie zajęć,
5) uczestnictwo w pracy zespołu wspierająco-aktywizującego,
6) prowadzenie obowiązującej dokumentacji pracowniczej,
7) uczestnictwo w zajęciach organizowanych poza placówką, tj. wycieczki, wyjścia do Biblioteki, Muzeum, Domu Kultury itp.,
8) organizowanie w placówce uroczystości kulturalno-rozrywkowych, tj. dyskoteki, bale, przedstawienia teatralne, uroczystości okazjonalne itp.,
9) inne zadania zlecone przez Dyrektora.
- 16
Do zadań asystentów osób niepełnosprawnych należy:
1) zapewnienie opieki uczestnikom ŚDS, którzy ze względu na swoją niepełnosprawność mają znacznie ograniczone możliwości udziału w treningach umiejętności społecznych i wymagają przede wszystkim zagwarantowania usług opiekuńczych,
2) prowadzenie treningów funkcjonowania w codziennym życiu, treningów umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, treningów umiejętności spędzania czasu wolnego,
3) zaopatrywanie pracowni w materiały niezbędne do wykonywania przez uczestników różnego rodzaju prac,
4) prowadzenie zajęć, opieka nad uczestnikami w trakcie zajęć,
5) uczestnictwo w pracy zespołu wspierająco-aktywizującego,
6) prowadzenie obowiązującej dokumentacji pracowniczej,
7) uczestnictwo w zajęciach organizowanych poza placówką, tj. wycieczki, wyjścia do Biblioteki, Muzeum, Domu Kultury itp.,
8) organizowanie w placówce uroczystości kulturalno-rozrywkowych, tj. dyskoteki, bale, przedstawienia teatralne, uroczystości okazjonalne itp.,
9) inne zadania zlecone przez Dyrektora.
- 17
Do zadań Głównej Księgowej należy:
1) prowadzenie gospodarki finansowej, księgowości i rachunkowości ŚDS zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
2) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
3) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
4) prawidłowe dysponowanie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunku bankowym zgodnie z zatwierdzonymi planami finansowymi,
5) organizowanie przyjmowania, obiegu i kontroli dokumentów księgowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych i należną ochronę mienia,
6) sporządzanie analiz z wykonania budżetu i obowiązującej sprawozdawczości,
7) ) inne zadania zlecone przez Dyrektora.
- 18
Do zadań pracownika obsługi należy w szczególności:
1) zapewnienie porządku i czystości w ŚDS i na terenie posesji,
2) przestrzeganie przepisów sanitarno – higienicznych,
3) ) inne zadania zlecone przez Dyrektora.
- 19
Szczegółowy zakres obowiązków poszczególnych pracowników określony jest w opisie stanowiska pracy i indywidualnym zakresie czynności.
Rozdział V
TRYB KIEROWANIA I PRZYJĘCIA UCZESTNIKA
- 20
- Postępowanie związane z przyjęciem do ŚDS:
1) wniosek o przyjęcie do ŚDS osoba zainteresowana lub jej rodzic bądź opiekun prawny składa w Ośrodku Pomocy Społecznej właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie do Środowiskowego Domu Samopomocy,
2) do podania należy dołączyć orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę lub neurologa, o występujących zaburzeniach psychicznych oraz zaświadczenie lekarza rodzinnego o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach ŚDS wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób niepełnosprawnych fizycznie, a także orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada.
3) Dyrektor w uzgodnieniu z osobą zainteresowaną oraz Ośrodkiem Pomocy Społecznej ustala termin przyjęcia do ŚDS,
4) skierowanie do ŚDS następuje w drodze decyzji administracyjnej, którą na wniosek osoby zainteresowanej wydaje Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej.
- Do ŚDS nie są przyjmowane osoby, które:
- a) ze względu na swój stan zdrowia wymagają specjalistycznego leczenia i stałej opieki pielęgniarskiej,
- b) wymagają specjalnych warunków bezpieczeństwa oraz organizacyjnych, których zapewnienie nie jest możliwe przez ŚDS, zagrażają własnemu życiu i zdrowiu oraz życiu i zdrowiu innych osób korzystających z ŚDS.
- Uczestnik, który w sposób rażący, nagminnie narusza ustalone normy współżycia albo stanowi zagrożenie dla zdrowia psychicznego lub fizycznego innych uczestników oraz pracowników ŚDS może zostać skreślony z listy uczestników ŚDS.
- Decyzję administracyjną o skreśleniu wydaje Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej na wniosek Dyrektora.
Rozdział VI
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW
- 21
Uczestnicy skierowani do ŚDS mają prawo do:
- Godnego i indywidualnego traktowania z uwzględnieniem osobistych potrzeb i możliwości.
- Zachowania w tajemnicy spraw ich dotyczących.
- Wsparcia w dążeniu do samorealizacji i samodzielności.
- Korzystania ze wszystkich usług świadczonych przez ŚDS.
- Wyboru rodzaju prowadzonych zajęć.
- Przebywania poza terenem ŚDS po uprzednim zgłoszeniu tego faktu pracownikowi ŚDS i podpisaniu się w zeszycie wyjść.
- Wyrażania opinii o działalności ŚDS, zgłaszania wniosków i skarg.
- 22
Uczestnicy uprawnieni do przebywania w ŚDS mają obowiązek:
- Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach.
- Dbać higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz utrzymanie porządku w miejscu prowadzonych zajęć.
- Dbać o sprzęt i urządzenia przeznaczone do wspólnego użytku.
- Uczestniczyć w indywidualnym planie postępowania wspierająco-aktywizującego.
- Współpracować z zespołem wspierająco-aktywizującym w procesie rehabilitacji oraz stosowania się do ich wskazówek, uwag i poleceń.
- Przestrzegać zakazu wnoszenia, sprzedaży, posiadania i spożywania napojów alkoholowych i środków odurzających na terenie ŚDS.
- Przestrzegać norm i zasad współżycia społecznego, w tym kulturalnego zachowania wobec pozostałych uczestników i pracowników.
- Usprawiedliwiania nieobecności oraz w miarę możliwości ich wcześniejszego zgłaszania.
- Potwierdzania swojej obecności podpisem w ewidencji obecności w domu (w przypadku braku takiej możliwości, obecność uczestnika potwierdza upoważniony pracownik ŚDS).
- Przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
- 23
Na terenie ŚDS zabrania się:
- Spożywania i przebywania pod wpływem alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających.
- Stosowania przemocy słownej i fizycznej.
- Palenia tytoniu.
- Spożywania alkoholu, narkotyków, środków odurzających.
- Zachowań niezgodnych z zasadami współżycia społecznego.
- Samodzielnie uruchamiać urządzenia, maszyny lub inne urządzenia mogące zagrażać życiu lub zdrowiu.
- 24
W przypadku gdy uczestnik nie przestrzega zapisów regulaminu, a w szczególności:
1) w sposób uderzająco naganny zachowuje się wobec uczestników i pracowników ŚDS (używanie wulgarnych słów, powtarzająca się agresja fizyczna, psychiczna, zastraszanie, obrażanie, znieważanie),
2) nie przestrzega zakazu spożywania alkoholu, narkotyków, środków odurzających na terenie ŚDS,
3) nie dba o mienie ŚDS, niszczy wyposażenie ŚDS, dokonuje kradzieży rzeczy stanowiących wyposażenie ŚDS,
uczestnik otrzymuje :
– upomnienie ustne,
– pisemne ostrzeżenie,
– decyzję o usunięciu z ŚDS – po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego przez uprawniony organ do wydawania decyzji o skierowaniu do placówki. Dyrektor placówki – po uzgodnieniu z zespołem wspierająco-aktywizującym – może wnioskować do w/w organu o wszczęcie postępowania w ww. sprawie.
- 25
ŚDS nie ponosi odpowiedzialności materialnej za pieniądze i przedmioty wartościowe wnoszone przez uczestników, za szkody wynikłe z działania osób nie będących pracownikami ŚDS.
- 26
Za czynności wykonywane przez uczestników w ramach zajęć z surowców i materiałów będących własnością ŚDS nie przysługuje wynagrodzenie.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 27
W sprawach uwag, skarg i wniosków Kierownik ŚDS przyjmuje w czwartki w godzinach 11⁰⁰-- 12⁰⁰.
- 28
Osoby korzystające z usług ŚDS oraz pracownicy mają obowiązek zapoznania się z regulaminem ŚDS i przestrzegania jego postanowień oraz potwierdzić podpisem przyjęcie do wiadomości i stosowania.
- 29
- Niniejszy regulamin został uzgodniony z Wojewodą Pomorskim.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Burmistrza Miasta Człuchowa z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2022 r.
- 30
Wszystkie zmiany regulaminu będą wprowadzane w trybie właściwym do jego nadania.